SUOMEN ASUNTO-OSAKKEENOMISTAJAT R.Y. (SAO)

Finlands Bostadsaktieägare r.f.

 

Ohessa KITA-lehdessä julkaistu SAO:n puheenjohtajan kirjoitus.

 

Lisää aiheesta kesän jälkeen.

 

Sähköautot tulevat – oletko valmis?

Taloyhtiöiden tulee valmistautua sähköautojen tulemiseen jo nyt

 

Myytti sähköauton kalleudesta on harhaa. Massamarkkinoille tarkoitetut pienet ja keskisuuret sähköautot ovat vasta tulossa – aivan lähivuosina. Hinta määräytyy valmistuskulujen perusteella. Kori ja sisustus ovat samanhintaisia, moottori on halvempi eikä polttoainejärjestelmää tai pakosarjaa tarvita. Entä akku? Jos akku liisataan tai ostetaan velaksi ovat akun rahoituskulut saman suuruiset kuin polttoainekuluissa syntynyt säästö, jos autolla ajetaan n. 12-15.000 km vuodessa. Myös huoltokustannukset ovat pienempiä.

On siis kaikki edellytykset hallituksen asettaman sähköautotavoitteen saavuttamiseen tai jopa ylittämiseen jos vain yksi este saadaan raivattu pois – ns. Peruslataus, joka tarkoittaa mahdollisuutta ladata auto joka yö omassa parkkiruudussa. Kun auto lähtee joka aamu liikkeelle ”tankki täynnä”, eli akku ladattuna, ei normaalina työpäivänä tarvita mitään muuta latauspalvelua. Noin 250 -300 km akun kesto riittää hyvin – vähempikin riittää.

Peruslataukseen, ainakin ensimmäisten autojen lataamiseen, voidaan hyödyntää autojen lämmitystä varten asennettuja pistorasioita. 16 Ampeerin sulakkeella varustetusta pistokkeesta voi ottaa 8-10 Ampeeria ilman ylikuumenemisen riksiä. Ei kuitenkaan tuosta vaan. Se edellyttää taloyhtiön hallitukselta toimenpiteitä ja päätöksiä. Pistorasioiden kunto, sulakkeiden mitoitukset ja ryhmitykset täytyy selvittää ja myös päättää laskutusperusteista. Vanhaa vesimaksua vastaava kiinteä sähköautomaksu riittää aluksi – on riittävän oikeudenmukainen. Noin 8-10 Ampeerin virta riittää hyvin noin 30 kWh akun lataamiseen yön yli.

Heti kun sähköautokanta lisääntyy kannattaa asentaa pieni älykäs latausasema. Myös se vaatii taloyhtiön hallitukselta aktiivisuutta – jo nyt. Suunnittelun ja asennuksen voi ostaa palveluna mutta vain taloyhtiön hallitus tai yhtiökokous voi käynnistää työn.

Yön yli tapahtuvan peruslatausmahdollisuuden varmistaminen ja siihen liittyvä taloyhtiöiden päätöksenteon hitaus on tai tulee olemaan sähköautojen suurin sähköautojen yleistymisen hidaste. Sähköautojen yleistymisen vauhdittamiseen kaavaillusta 50 Milj. euron määrärahasta tulisi ensimmäiset miljoonat käyttää taloyhtiöille suunnattuun neuvontapalveluun ja seuraavilla tukea peruslatausvalmiuden rakentamista. Näin saadaan paras vastine rahoille. Myös ns. Pikalatauspisteitä tarvitaan, mutta ne ovat vain yön aikana tapahtuvaa peruslatausta täydentävää palvelua. Autoa ei ajeta pikalatausta varten erikseen huoltoasemalle vaan myös pikalataus tapahtuu siellä missä auto muutenkin seisoo – kauppakeskuksissa, ravintoloiden edessä, työpaikalla jne. Pikalatauspisteen perustaminen maksaa murto-osan huoltoaseman bensapumpun perustamiskuluista. Myös niiden perustamista voisi alkuun vauhdittaa piellä tuella.

Lars Lundström

puheenjohtaja

Suomen Asunto-osakkeenomistajat ry (SAO)

Suomen Asunto-osakkeenomistajat ry (SAO):: Osoite :: Email: tsto@asunto-osakkaat.fi
Web DesignPowered by Quick.Cart